القرية البيضاء الفصل الخامس عشر

احضرت ام ايمن الشاي والكعك وجلست تسمع ما تتحاكي به البنات وعنده قالت سحر تعرفي يا ست رباب انه لولا الست دي وسي تميم كان يجي لي انهيار نفسي من اللي شفته من رجب وراني الشمس باليل كانت اول مره بحياتي اقضي حاجتي خارج الحمام والموضوع مش سهل ابدا جلست في ركن العشة وقضيت حاجتي وانا ابكي وجابت لي ام ايمن شويه ميه اغسل لعده قمت للمطبخ شغل المطبخ بالنسبة لي سهل متعودة عليه لكن مطبخ البيت ده كبير واللي زاد وغطى ان التنور حطب والطبخ على وابور الجاز بعين وحده ولازم انفخه الأول وكان في المطبخ ثلاثة اعبيهم وانفخهم واطبخ عليهم واخبز وانظف المطبخ الكبير لحالي لان ام ايمن مشغولة بخدمة الست ناهد وغسل ثيابها وترتيب الغرف لكن ام ايمن جلست جنبي وقالت اسمعي يا بنتي يا سحر عارفه ان ما ليكي في الخبز ولا الوابور لكن اذا خبزت او طبخت يعرف على طول سي رجب وابقى انا وانتي في الهم لكن انا اعمل ليكي العجين وانتي تخبزيه والطبخ انا اجهز ليكي الوابور وانتي تطبخين وفضلت جنبي تعلمني اعجن واشغل الوابور وبعدين نظفنا المطبخ سوأ عند ذلك قاطعتها ام ايمن وقالت شهاده الحق لازم اقولها سحر ما كانت نازله لي من زور الا يوم ما ساعدتها في المطبخ وشفت انها بنت شغيله لولا قله ادبها كانت ست كامله والحق يقال ما كنت ناوية اساعدها لكن سي رجب اصر عليه واكتشفت ان معه حق قالت رباب رجب هو اللي طلب منك تساعديها وهو اللي يعذبها قالت ام ايمن ايوه هو صح شديد ويبان ظالم بس قلبه ابيض هو اللي دفع مصاريف علاج سعديه وتميم بدون ما يبلغ الحج منير وهو اللي اتفاهم مع أبو سعديه وهو اللي اتكفل بفرح تميم وسحر بالكامل قالت سحر جوازي قالت ام ايمن ايوه قالت سحر غريبه عمري ما شفت منه ريق حلو لما يدخل الدار قلبي يوقف من الرعب ذا بهدلني اخر بهدله رجع الظهر يشوف للمطبخ ومعه كيس لب كبير قال حطيه في طبق ومشي لناحيه السلسلة فكها وسحبنا بيها لصحن الدار وربطني هناك ونادا على ام ايمن تجيب له الغداء وتجيب لي غدا معه فرحت وقلت يمكن حن شويه وقال شوفي يا سحر انا بأكل وانتي تكنسي وتمسحي صحن الدار وبعدها تأكلي مفهوم قلت له مفهوم كان رجب يأكل بسرعه وان انتظر ام ايمن تجيب لي عده التنظيف وجردل الميه جابت ام ايمن المطلوب ورجب في نص الاكل لسه كنست نص المكان ورجب كمل يأكل ونادا ام ايمن ترفع الاكل خفت لكن لما تركت اكلي ارتحت وقلت في امل وكنت انشغلت بالطبخ ما اكلت شيء اخذ رجب اللب وبدا يمشي ويأكل اللب ويرمي القشر على الأرض غير اثار جزمه وكمان قمه الشر يجي ببرود لعندي ويأشر على بقع جزمته على الأرض واللب المرمي ويقول بسرعه يا سحر نظفي المكان بسرعه ما في وقت حابه تأكلي وكنت خائفة أوقف كنس من علقه الصبح وكنت اكنس وهو يوسخ لحد ما بكيت مره ثانيه وهو ولا هو هنا ولا كأني قدامه ابكي جوعانة وتعبانة وكمان جالس يعبث بي المهم بعد ساعتين ورجب يعبث بي انظف وهو يوسخ ويجي ورايه ويقول يا مهمله  نظفي تمام او أفاجئ بضربه من خيزرانته على مؤخرتي ويقول شوفي ايه ذا نظفي تمام بعدها جلس وفرحت فرح كبير لما اعطى ام ايمن طبق اللب وقبل ما اكمل تنظيف قال خلص وقت الغدا ارفعي الاكل يا ام ايمن وجت رفعت الاكل انهرت وجلست ابكي مكاني جاء لناحيتي وقال كملي تنظيف بنفسك او في وسائل اخري قمت فزيت وكملت تنظيف بعد التنظيف قال لي رجب سحر تميم مكسورة كتفه ولازم واحد ينظف احواض الورد اللي بره عطاني منجل صغير وكان الوقت قبل المغرب وقال لازم تنظفي قبل ما تليل واخذ خرطوم الميه يرش الأرض وكن خلاص مهدوده من التعب وجالسه احش بالشجر الضار من تحت الورد وأول مره امسك منجل وأول وكن الورد يخز يدي بالشوك واستخدام المنجل صعب وزياده حسيت بالماء ينزل على راسي وجسمي كله مبلول ورجب يقول اسف ما قصدت كنت في قمه غضبي رميت رجب بالمنجل ندمت اول ما طار المنجل من يدي لكن ارتعبت او ما شفت كيف فلت منه بسهوله وحرف جسمه اخذ رجب المنجل من الأرض واتقدم ناحيتي ببط وأول مره يعملها لأنه دايما يتحرك بسرعه وهو مبتسم كنت في قمه رعبي لدرجه اني عملتها في نفسي وقف قدامي وعطاني المنجل وقال كملي شغلك بدل ما تتعبي بعدين ورجعت اجز في النباتات الضارة وشويه ويرشني بالمية لحد ما ظلمت وكنت اشتغل على نور القمر واتحسس مع لحد ما كملت وانا مبلولة وبردانة مع دخلة سي تميم دخل وقال معقول يا أستاذ رجب في انسان عاقل يعمل اللي تعمله ومع ان كتفة مصاب خلع جلبابه وغطآني حسيت باني حقيرة وقذرة كنت اعاملهم كأنهم زبالة وهم يعاملوني بكل احترام وتقدير أشار لي رجب ان ادخل الدار وقال لسي تميم يا تميم اللي تشوفه شر الان بكره تعرف انه خير دخل رجب وكنت مبلولة نادا على ام ايمن وطلب منها تغير تجيب لي ثياب وتدخليني اغير ثيابي واخذ حمام بعد الحمام رجع السلسلة لرقبتي ورجع ربطني بالمطبخ اعمل العشاء عملت العشاء بعد ما عملت العشاء رتبته في السفرة ولما كملت بطني برجل طاولة السفرة  ونزلت هذي المرة الست ناهد كانت تشوفني وتشوف للأرض مش قادره تساعدني وحط طبقي جنب الكرسي اللي يجلس عليه وجلس على السفرة هو والست ناهد وكانت عيون رجب كأنها سكاكين تشوف ست ناهد كنت اشوف الرعب اللي في وجه ست ناهد كل ما لفتت لعنده عندها قالت ناهد كنت مرعوبة جدا خاصه اني كنت أحاول اتوسط لسحر قلت ابيه رجب ممكن تترك سحر تأكل معنا على السفرة قال رجب ممكن كملت سحر طار قلبي من الفرح قال لي رجب شيلي طبقك وتعالي جنبي شلت الطبق ولسه وقف خبط رجب يدي بقوه سقط الطبق وانكسر راح رجب يهز راسه وقال لا انتي خدامه مهمله لازم تباتي من غير عشاء وفك السلسة من الطاولة وجرني لصندوق حطني فيه                  

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سناء وجسار الجزء الثاني الفصل الأول

غربة الفصل السادس

سناء وجسار الجزء الثاني الفصل الخامس