القرية البيضاء الفصل السابع عشر

احضرت ام ايمن الشاي والكعك لتسلية الفتيات وجلست بينما سحر راحت تكمل الحكاية بعد ما كمل سي تميم العد والترتيب كانت على العشرة تقريبا سمعت رجب يصيح في ام ايمن انزلي هاتي سحر واعملوا الغدا قلت لسي تميم يتركني ونزلت ام ايمن طلعتني لعند رجب قال اعمل الغداء ورتبي السفرة عملت الغداء ورتبت السفرة زي ما طلب وام ايمن طلعت ترتب الغرف كنت اجري جري مشان الحق أخلص كل شيء خلصت على موعد اكل رجب وان انتفض من الخوف لأكون تأخرت دخل رجب ونزلت وجلس وقال لام ايمن تنادي الست ناهد ونزلت جلست جنبه وقال لي رجب تحبي تجلسي تأكلي معانا يا سحر فرحت لكن خفت ليكون مقلب قلت لا بأكل اني وام ايمن في المطبخ قال رجب براحتك لكن في سؤال رتبتي الاكياس كلهم في القبو  قلت ايوه قال رجب في وقت قياسي و يا تري في حد ساعدك  رديت بسرعه لا شاف لي شوفه رجت كياني وقال لي بس القبو مليان فيران كيف ما خفتي رديت الا خفت بس كنت اطردهم بعصاء وارتب قال روحي تغدي جريت فرحه للمطبخ لما كملت اكل ناداني رجب وطلب ارفع السفرة وارجع لعنده على طول رفعت السفرة وجبت له الشاي بصحن الدار كان جالس قال لي القبو مليان فيران وكمان البيت الست ناهد تبات في بيتي الليلة وانتي وام ايمن تبقوا في الملحق لليل لما يكملوا عمال مكافحة الآفات شغلهم ترجعوا البيت ومن الفجر تبدو تنظفوه في المساء نمت مع ام ايمن هذي المرة واو ما صحت الفجر قومتني لقيت رجب صاحي في صحن الدار فطرنا اني وام ايمن وبعدين رجعنا لعند رجب قالت ناهد اه فاكره كان اسواء يوم في حياتي ما توقعت ابات في خرابه ولولا اني ما كنت حابه اترك سحر كان تركت البلد كملت سحر رجعنا لرجب انا وام ايمن قال يا سحر القبو مسؤوليتك ولازم يكون نظيف قبل الظهر الساعة 12 بالدقيقة يكون جاهز جبت العمال يفرغوه امس واليوم بعد الظهر اجيبهم يرجعوا اللي خرجوه ولازم تغسلي القبو الارضيات والجدران  وتنظفي السقف اصبت بصدمه القبو بحجم البيت مساحه ممتدة وسقفه عالي مستحيل اكمله قبل الظهر نزلت للقبو كان لازم اشيل التراب وبواقي الصناديق المكسرة وقطع الكرتون والحبال وبواقي الاكياس المقطعة وجبت سلم قصير وعصايه في اخرها خرقه انزل بيوت العنكبوت من السقف وكنت مرعوبة عنكبوت يسقط عليه كنت تعبت خلاص عمري ما اشتغلت شغله زي ذي جئت النجدة دخل سي تميم وقال ايه اللي تعمليه يا ست سحر قلت له اللي طلبه رجب قال انتي عملتي له حاجه عمرنا ما نظفنا القبو بذي الطريقة ونادا ابنه اسامه اول ما شافني اسامه قال لأبوه خليها تستأهل ذي ست قليله حياء حست بعظم خطائي لما سي تميم قال عيب يا ابني ذي ست وفي ضيقه وجب نساعدها امسح السقف وانا امسح الجدران والعمدان ننزل بيوت العنكبوت والتراب وبعدها نغسل الأرضية والجدران وبدو يساعدوني الاثنين وكنت ننظف بسرعه مشان نكمل كنس بعده مسح قبل الظهر وقبل ما يجيب رجب العمال وشفت في سي تميم ساعتها الفارس اللي جاء ينقذني على فرسه الأبيض ضحكت ام ايمن وقالت سي رجب كان حس بالموضوع التفت سحر وقالت لام تميم حس كيف قالت ام ايمن لما غطاءك تميم بجلبابه بعد ما بلك سي رجب شاف في عيونك امتنان ليه وشاف في عيونه حب ولما نزل تميم يساعدك في القبو كان رجب فوق يراقب من عن عند الباب في الممر المظلم كان مش ممكن تشوفيه الا وانتي طالعه ولما كملتي طلع وعمل نفسه يناديني ولما كنتي بتنظفي القبو هو ارسل تميم لعندك يساعدك بدون ما يحسس تميم جاء تميم يتأكد من الصناديق والاشياء اللي خرجه العمال من المخزن بأمر من سي رجب وكلفني اراقبك بداله قالت سحر لما انتي تراقبيني مين نظف البيت قالت ام ايمن سي رجب اتفق مع شركة تنظيف ولم حسيت انك طالعه الدرج تكنسيه استخبيت ورا الباب ونفس الحكاية لما طلعتي تمسحيه شركه التنظيف جئت من المدينة الساعة 6 صباحا بسيارة من سيارات الشركة وكملت تنظيف 11 تمام البيت بالكامل ومشو كملت انتي وتميم على 12:30 تقريبا لما كملتي جلستي انتي وتميم تتكلموا ورحت ابلغ سي رجب واخذك الكلام لوحده تقريبا بعدها طلعتي وكان سي رجب جالس قال كملتي تنظيف قلتي له ايوه قال بس تأخرتي ساعه قلتي الوقت كفي بالعافية قال انا قلت الى الظهر الساعة 12 والان وحده قلتي يا سي رجب مستحيل اعمل كده لوحدي قال رجب يعني في حد ساعدك رديتي لا قال بس ام ايمن نظفت البيت بالكامل في نفس الوقت عندها أكملت سحر اه يومها حصلت لي صدمه كيف قدرت ام ايمن تعملها وانا ومعي 2 ما قدرنا بس اذا عرف السبب بطل العجب  قال ساعتها رجب نامي على الأرض على ظهرك نمت اقلعي حذاءك قلتها وشاور لام ايمن جابت له الفلكله رب ط رجليه بيه وحطه بين اثنين كراس متعاكسات كل واحد مجلسه قبال الثاني وعلق القلكه على ظهرهم وبعدها جاب عيدان خشب حطها بين أصابع رجليه زي اللي تنحط بين الأصابع عشان تفرق بينهم في الحناء وجاب ميه بارده ثلج غسل رجليه وكان يغسل بهداوة لحد ما ابتلت رجليه تمام ومن كثر البرد ما عدت حاسة بيهم ووقف وبخيزرانته الرفيعة على راحة رجليه واحرك أصابع رجلي بسرعه  واصرخ بكل قوتي  ااااااااااااااااااااااااااااااااه ومع حركه اصابعي العيدان اللي بين أصابعي تزيد الوجع شاف لعندي  وهبد الخبطه الثانية شلت نفسي بأيديه وحاولت افك رجليه باي شكل بس الربط ثابت وجاء رجب ناحيتي داس علي بطني ثبتني على الأرض وجاب حبل ربط ايديه برقبتي واكواعي بركبي والفلكه مربوطة بالكراسي وواحد من الكراسي مربوط بعمود يعني ما في امل افك وراح رجب يخبط في رجليه لحد ما وصل 20 خبطه وانا ابكي بعدها قررت ان اصرخ واصيح بدون توقف وبديت اصرخ وابكي واصيح الحقوني يا ناس الحقوني قال لي رجب اسكتي قلت مش ساكته اخذ جزمتي من الأرض وجلس جنبي لسه بفتح فمي اصيح فيه حشرها كنت بذوق التراب اللي على جزمتي وقال لام ايمن هاتي اللازق فضلت اهز براسي خرج الجزمة وقال تسكتي قلت حاضر امرك رجع رجب لرجلي يغسلها بالماء المثلج ويدعكها وان بموت من الوجع ذي المرة معه حبل رفيع وجلدني اول جلده كتمت بس لوني احمر كله وكنت حاسة ان روحي بتطلع ورجب يخبط خبطه ورا خبطه لحد ما كمل عشرين ما استحملت صرخت اه اه اه اه اه اه اه اه اااااااااااااااه اخذ رجب جزمتي من الأرض مرة ثانيه وصحت بلاش بلاش ابوس ايدك أي حاجه بس لا تحطها بفمي جلس جنبي ومد يده وقال بوسي وفضلت ابوس فيها واترجاه يفكني قام ورجع لرجلي وجاب في يده شمعه وجلس يقطر على رجلي وانا بهز جسمي كله من الوجع  لما كمل كنت افرك كل رجل بالثانية بس الوجع ما ينقص بعدها جاب مكعبات الثلج وبدا يدعك بيها رجلي وانا كاتمه ولا نفس بعدها كان في يده خرطوم مطاطي نحيف وبدا يضرب رجلي بيه اول ما كمل عشر ضربات كنت مصرخه ومولوله يا لهوي يا رجلي ااااااااااااااااه بص لي بصه فهمت قلت لا ابوس ايدك قال لي رجب بوستيها وما تبتي قلت ابوس رجلك جاء وقف عند راسي وخرج رجله من الجزمة ومدها لي كانت ريحتها تجيب اغماء وفضلت ابوس فيها خمس دقائق وهو على البوسة ذي ما تنفع بوسي بضمير اكثر وبعديها رجع وكمل عشرين ضربه وفكني وقال قدامك اقل من نص دقيقه تكوني في المطبخ حاولت أوقف وقعت من شده الوجع ورجعت اجري للمطبخ على اربعه       

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سناء وجسار الجزء الثاني الفصل الأول

غربة الفصل السادس

سناء وجسار الجزء الثاني الفصل الخامس